2014. szeptember 26., péntek

Magyarország, Budapest, a Zichy kastély, SzG3


Budapest viszonylag gyengén áll kastélyok ügyében, bár mostanában kettőt azért meglátogattam: 
1. a Száraz-Rudnyánszky kastély, ezzel olyan nagy probléma nincs, csak tőlünk 32 km-re esik. Amúgy tényleg messze van a belvárostól (a turisták miatt). 
2. a budai Várban van a De La Motte - Beer kastély, az meg kicsi és szinte semmi berendezése nincs. 
Tehát jó lenne, ha azt a néhány kastélyt megbecsülnénk amink egyáltalán még megvan (nem rohadt el, nem gyújtották fel, stb.).
Ez a kastély (amelyik azért (1), mert nem messze van még egy Zichy kastély, majd az is jön, az lesz a (2)) ráadásul jó helyen van, az Árpád híd budai hídfőjénél. HÉV-vel, busszal és villamossal nagyon jól megközelíthető, parkolni már nem olyan egyszerű. A bejárata a Fő téren található, igazából az egyik volt gimnáziumi osztálytársamat akartam meglátogatni, mert ide jártam a Martos Flóra Gimnáziumba (most Óbudai Gimnázium), de ha már itt voltam, akkor egy-két pillantást a kastélyra is vetettem. Már a szerkezete is furcsa, mivel maga a kastély szinte sehonnan nem látható, mivel (szerintem) volt gazdasági épületek veszi körbe. Igazából e miatt már akkor sem tudtam róla, amikor a gimnáziumba ide jártam. A körítő épületek, bár nem túl régiek, nekem egy kicsit középkorias hangulatot árasztottak, a támfalakkal, a kis zsalus ablakokkal. Sajnos a belső oldaluk teljesen lepusztult, egy sima, jellegtelen fal az egész. A nagyobbik (az Árpád hídhoz közelebbi) udvart a Kobuci nevű szórakoztató ipari egység vette birtokába, ide be sem lehet menni. A kastélyt körítő épületekben mindenféle iroda helyiségek vannak (orvosi, színházi, stb.), szerintem egy részük akár üres is lehet. A falakon mindenhol érződik a Duna közelsége, igen sok helyen málik a vakolat (ez főleg a külső oldalakon látható, belül már szinte nincs is vakolat, vagy ha igen, akkor az az egyszínű valami, ami a falakon látható. Kissé gettó hangulatú az egész). Ezek után, ha beléptünk a kapun, megpillanthatjuk a kastélyt, aminek azért már kastély formája van, bár a fák eléggé kitakarják. Az épületben Kassák emlékmúzeum van, nem igazán dobogtatta meg a szívemet.
A külső épületrészek Szentlélek tér felőli oldalán található a Vasarely múzeum. Ezt már régebben láttam, ez azért legalább egyszer megnézhető. ahogy figyeltem a dolgokat, idáig még csak csak eljönnek az emberek, de az udvarba (ha egyáltalán tudják, hogy ott kastély van) már gyakorlatilag senki. azért kíváncsi lennék, hogy éves szinten hány látogatója van a Kassák múzeumnak?
Még egy szomorú dolog: miután a körítő épületek fehérek és nincsenek levédve, körebe kerítve, ezért a nagy részén alaposan le van graffitizve. Tényleg vissza kellene hozni ez ügyben a középkori ítélkezési módszereket, mert kulturált módon ez nagy valószínűséggel nem megoldható.A fentieken kívül azért egy kastélypark is nagyon hiányzik.

Vissza a főoldalra (katalógus)













Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése